Vad är uterus bicornis?

Uterus bicornis är en helt tvådelad livmoder med en livmodertapp.
Det är många som blandar ihop en ''vanlig'' livmoder med en skiljevägg & en tvådelad livmoder och kallar det samma sak, men det är det inte. Inte ens läkare håller reda på vilket som är vilket. 
Nedan finns det tre bilder och jag ska förklara skillnaden mellan dem.

 
Bild nr 1 (till vänster) - Är en livmoder med en liten skiljevägg. 1/3 kvinnor har inte en helt ''rund'' livmoder, utan har en liten skiljevägg. Den här formen av avvikelse är inget som påverkar en och många kvinnor märker inte ens av att de har det. 

Bild nr 2 (mitten) - Är en livmoder med en lång skiljevägg, även kallad uterus septus. Livmodern är en och samma, men det är en skiljevägg i mitten som delar livmodern. Vad blir följderna av detta? Jo, man kan ha svårt för att bli gravid pga väggen. Ägget kan inte färsta i skiljeväggen, om ägget skulle göra det så slutar det oftast med missfall. Det är även vanligare att man inte går en fullgången graviditet pga det blir för trångt för att barnet, allt beror på hur pass djupt skiljeväggen går. 
Jag har läst att man kan operera bort skiljeväggen, men eftersom jag inte är en läkare så är det bättre du pratar med din gynekolog.

Bild nr 3 (till höger) - Är en tvådelad livmoder som är helt isär. Det enda som håller ihop det är livmodertappen. Detta är alltså uterus bicornis. Uterus bicornis betyder ''två horn''. Alltså att det inte finns någon skiljevägg, utan det är två livmödrar. Vad blir följerna av detta? Jo, det är ovanligt att man lyckas gå en fullgången graviditet pga livmodern är hälften så stor som en vanlig livmoder. I princip alla förlossningar slutar med snitt då barnet oftast ligger i säte pga det är för trångt för att vända sig. Livmordern har även dåligt värkarbete och klarar inte av att föda ut barnet vanligt.
Man kan även ha svårt för att bli gravid, då kan ta längre tid för spermierna att nå äggledaren och befrukta ägget då vägen är krokig och svårare än en vanlig livmoder. Det är vanligare med sena missfall, alltså efter vecka 12+0 fram till vecka 21+6. Förklaringen är okänd. Graviditeten klassas som högrisk och det går inte att operera detta. 

Det finns även en annan form av missbildning där man har två livmödrar med två livmodertappar. Då är det vanligt att man inte kan bli gravid utan att operera bort den ena. 

Varför får man dessa olika missbildningar/avvikelser? 
Allt börjar när ditt könsorgan ska utvecklas i din mammas mage när du var ett litet embryo. Allt är i två delar från början och livmodern ska växa ihop. Av någon anledning så har inte livmodern växt ihop om man har uterus bicornis, utan är i två delar. På bild nr 1 så har den växt ihop helt förutom längst upp vilket är vanligt och helt symtomfritt. På bild nr 2 så har den växt ihop men skiljeväggen har inte växt bort utan är kvar.
 
Om du har fått information av läkare etc. att du har en missbildad livmoder, var noga med att fråga vilket det är du har. Många tror nämligen att bild nr 2 och 3 är samma sak, men det är det inte och man måste utredas på olika sätt. Detta ska man kunna se på ett vanligt ultraljud hos en gynekolog.
 
Om du har några frågor, kommentera gärna eller maila mig på [email protected]. Jag ska försöka svara så snabbt jag kan. Observera att jag är en kvinna som varken har någon läkarutbildning etc. Det enda jag har är min personliga erfarenhet och fakta som jag läst mig till och varit väldigt källkritisk mot, se de länkar jag hänvisar till på bloggen.
 
 
Uterus Bicornis - L | |
#1 - - E:

Beklagar er sons bortgång.
Var med om samma sak själv i Juni då vi förlorade vår dotter i v.23+6. Hade haft småblödningar i v. 7 och 9. Hade rosa flytningar mellan v.10-12.
V.21+ då fick jag stor blödning och låg på sjukhus 1 vecka, kom hem och hade bruna flytningar. 19/6 gjorde vi vaginalt ultraljud och ultraljud och allt såg bra ut. Kände inga fosterrörelser efter några dagar och på midsommarafton fick vi beskedet att hjärtat slutat slå.

I november 2017 så förlorade vi vår son efter för tidig förlossning i v.24+4. Han levde när han föddes men efter 8 dagar fick han infektion som han inte klarade av.

Jag har uterus bicornis. Fick ceklage andra graviditeten för att inte föda för tidigt så detta kom dom en chock. Innan hon somnade in i min mage så sa jag till min mamma en vecka innan att jag var orolig att hon skulle somna in. Hade det kanske på känn. Vi ska till sjukhuset den 3/9 för att få veta vad som hände, om det nu finns något att få veta. Frågade om det kunde bero på livmoderns form men dom sa nej men man vet ju aldrig. Hur kom du över faktan på att uterus bicornis kan vara orsak till fosterdöd? Har pratat med så många som har samma lika men av dessa kvinnor så har ingen drabbats av vad vi har.

Svar: Hej E, & tack!Först och främst vill jag verkligen beklaga dina barns bortgång. Jag lider verkligen med dig när jag läser din historia. Att en och samma människa ska behöva vara med om detta mer än en gång är för mig obegripligt. Jag skickar min varmaste styrkekram till dig, älskade människa.

Angående din fråga så fick jag detta till mig från en av många läkare som jag har träffat. De skulle hålla extra koll på mig denna graviditeten pga min missbildning och då fick jag träffa den här läkaren.
Han sa att man har sett ett mönster på att de som har denna missbildning har en ökad risk för både missfall och fosterdöd. Man kunde inte till 100% säkerhet säga att det berodde på missbildningen, men det var det man hade och gå på sa han.

När jag läst på internet om andra läkare som valt att kommentera olika tidningsartiklar så kom jag över ett svar som jag tänkt mycket på. En läkare skrev att man uppskattar att det är 0.06% av alla kvinnor i hela världen som har just den här missbildningen. Det innebär att det är 6 kvinnor av 10.000 st som har detta. Siffran är givetvis inte exakt då alla dessa kvinnor kanske aldrig upptäcker detta pga de inte väljer att skaffa barn etc.

Det innebär alltså att hos alla de 6 kvinnor på 10.000 har dessa varit med om liknande som du och jag. Men eftersom det är endast är 6 kvinnor på 10.000 så är det ju inte så konstigt att ingen lägger ner tid på att utreda detta mer då det är så pass ovanligt.

De som har uterus septus (en skiljevägg) uppskattar man att det finns 0.7% kvinnor i världen, alltså 7 kvinnor på 1000 st, inte konstigt att det finns mer information om just den här missbildningen och att alla blandar ihop uterus septus med uterus bicornis, för många tror nämligen det är samma sak då man säger ''tvådelad livmoder'' vilket man kan tolka som både uterus septus och uterus bicornis.

Får jag lov och fråga om du vet vilken sida du var gravid i?
Var båda i samma?
Min dotter låg nämligen i höger och min son i vänster. I höger sida gick ju allt bra, så en läkare tipsade mig om att försöka bli gravid i höger igen. Detta är dock väldigt svårt och styra men det var hennes enda tips.
När jag läst på internet så kom jag över information om två olika kvinnor i två olika artiklar. Det båda hade gemensamt var att de hade haft lyckade graviditeter i sin ena livmoder och fått missfall när graviditeten varit i den andra.
Detta nämnde jag för en läkare vid återbesök och hon hade ''svårt att tro att ena livmodern inte skulle fungera och att det finns ingen information om att detta skulle stämma''.
Men samtidigt har man ju ingen information om denna missbildningen då den är så pass ovanlig, så vem säger att det inte skulle kunna vara så? Nu är det som jag spekulerar..

Så, mitt enda tips till dig är att du får försöka bli gravid i den andra livmodern om båda dina graviditeter varit i samma. Om du inte har några barn sedan tidigare så vet jag att man har rätt till hjälp efter tre missfall, men det var ju inte missfall i ditt fall så jag vet inte riktigt vad som gäller då. Men ta detta vidare med dina läkare och ge dig inte förrän du fått hjälp.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att du verkligen får hjälp med en lyckad graviditet i framtiden. Hör gärna av dig igen med information om hur det går till [email protected] om du inte vill kommentera det här.

Lycka till!

Kram L
uterusbicornis.blogg.se

#2 - - Amanda :

Hej!
Jag undrar varför det är svårare att bli gravid med bicornis uterus p.g.a att spermierna måste välja rätt livmoder/äggledare. Kan inte spermierna gå till båda sidorna samtidigt, eller finns det verkligen bevis som säger att spermierna bara kan välja den ena sidan?

Svar: Enligt en av läkarna som jag träffat så kan det vara problem med just detta beroende på hur djupt ner själva delningen går. Desto längre ner väggen går, desto svårare kan det vara. Men bevis, nja det finns nog inte, utan mer spekulationer 😊
uterusbicornis.blogg.se

Upp